Nettsjef Hildegunn Soldal viser frem forsiden av nrk.no for bildets skyld.
Nettsjef Hildegunn Soldal viser frem forsiden av nrk.no for bildets skyld.

Dette grepet har sørget for langt større synlighet for NRKs distriktskontorer

NRK knakk koden for å få opp antall saker fra distriktsdivisjonene på nett.

Publisert Sist oppdatert

Ferske tall viser at prosentandelen av saker produsert av distriktskontorene til NRK som havner på forsiden av NRK.no har gått kraftig opp – hvis man teller med den relativt ferske distriktsboksen.

Samtlige av distriktskontorene har en prosentandel på 90 prosent eller høyere de siste 12 månedene, hvis man inkluderer boksen.

Det var rundt sommertider i fjor at NRK introduserte boksen som har fått navnet «Følg ditt område-etasjen». Ved å velge et fylke, får man nyheter fra samme region i den etasjen på nrk.no.

Nettsjef Hildegunn Soldal i NRK forklarer at distriktsdivisjonen har et todelt oppdrag: De skal treffe et nasjonalt publikum med lokalt innhold, i tillegg til å ha et regionalt oppdrag.

– Det har de gjort kjempebra på radio og TV. Men vi hadde ikke helt knekt koden på nett, sier Soldal til Medier24.

Prosentandel saker for hvert distriktskontor som kommer på forsiden, fordelt på på uten boks og med boks.
Prosentandel saker for hvert distriktskontor som kommer på forsiden, fordelt på uten boks og med boks.

Knakk noen nye koder

I 2021 skrev Medier24 om at 30 prosent av sakene fra distriktskontorene ikke havnet på forsiden til NRK, men kun var å finne på sine respektive undersider med langt lavere trafikk.

– Undersider er krevende, og det gjelder ikke bare for distriktsoppdraget. Man må gjøre det så enkelt tilgjengelig for publikum som mulig. Vi jobbet inn mot undersidene, men klarte ikke å få noe vekst der.

I mai i fjor startet NRK å eksperimentere med hvordan de kunne løse det regionale oppdraget til distriktsdivisjonen.

Nettsjef i NRK, Hildegunn Soldal.
Nettsjef i NRK, Hildegunn Soldal, knakk noen koder i arbeidet med distriktsboksen.

Løsningen ble den omtalte distriktsboksen.

– Da begynte vi å knekke noen nye koder. Vi så at publikum vil ha personalisert innhold. Det økte lojaliteten og klarte å treffe enda bedre med det regionale oppdraget.

Etter seks måneder ble det bestemt at boksen skulle være et fast element på forsiden. Tiltaket har ført til økt produksjon av saker fra distriktsdivisjonen.

– Overordnet i NRK så tar vi ned produksjonen. Men når distriktsdivisjonen skal levere på to oppdrag, så er det naturlig at produksjonen øker. Det er en planlagt utvikling.

Hvis man ikke inkluderer distriktsboksen, er det 57 prosent av produserte artikler fra en samlet distriktsdivisjon som så langt i år havner på forsiden til nrk.no.

Soldal påpeker at prosentandelen blir lavere ettersom at kontorene produserer flere saker i den planlagte strategien med «Følg ditt område-etasjen», og antall saker fra DDIV på forsiden har økt.

– Men hvis brukeren ikke logger inn. Hva får de da?

– Da får de en etasje som sier: «Logg deg på for å få innhold fra ditt område». Pålogging er også noe vi jobber med å øke, svarer Soldal.

Her er antall produserte saker fra distriktsdivisjonen, satt sammen med prosentandelen og antallet som har vært på forsiden - uten at man tar med distriktsbolken.
Her er antall produserte saker fra distriktsdivisjonen, satt sammen med prosentandelen og antallet som har vært på forsiden - uten at man tar med distriktsbolken.

– Heftig nyhetsbildet

Avtroppende regionsredaktør Heidi Pleym i NRK Sørøst svarer på vegne av distriktsdirektør Marius Lillelien som har ferie.

Hun forteller at de er veldig glad for at distriktsboksen kom på plass på nrk.no.

– Slik når vi godt ut også regionalt med innholdt som er for et regionalt tilbud, sier Pleym til Medier24.

Også hun understreker at det er viktig for divisjonen å både kunne levere nasjonalt og regionalt.

Når det gjelder tallene utenom distriktsboksen, peker Pleym på at det kan bli påvirket av mange ulike forklaring. Blant annet konkurranse i nyhetsbildet.

– Det har vært et ganske heftig nyhetsbildet, særlig utenriks. I den miksen der skal vi også konkurrere og nå på med godt stoff, sier Pleym og fortsetter:

– I tillegg til at vi også jobber med å lage gode saker regionalt, for å nå ut til et regionalt publikum.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS