Kjell Slinning og Hanna Relling Berg i Sunnmørsposten har grunn til å være fornøyde med fjoråret.
Foto: Jan Magnus Weiberg-Aurdal
Sunnmørsposten med historisk resultat: – Vi er strålende fornøyd
Selskapet leverte et årsresultat på litt over 21 millioner kroner i 2021.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Kraftig vekst i digitale annonseinntekter og positiv opplagsutvikling gjør at selskapet Sunnmørsposten kan levere et årsresultat de er svært fornøyd med.
I 2021 økte driftsinntektene med 13 millioner kroner til 140 millioner kroner, mens driftskostnadene holdt seg stabilt på rundt 118 millioner kroner.
Det gir et driftsresultat på 22 millioner kroner, og et endelig årsresultat på rundt 21 millioner kroner.
Selskapet kan også skilte med en historisk god driftsmargin på 15.9 prosent.
– Vi er strålende fornøyd. Vi må langt tilbake i tid for å finne et tilsvarende godt resultat. Det er også gledelig at brukerinntektene utgjør nesten 70 prosent, og at det blir laget god journalistikk som folk vil betale for. Det inspirerer og gjør at vi kan satse videre, forteller ansvarlig redaktør i Sunnmørsposten, Hanna Relling Berg til Medier24.
De digitale annonseinntektene har økt med 29 prosent. Mye skal være takket satsingen på Brand Studio, som er innholdsmarkedsføring.
– Mange forstår nå at det er mulig å bruke Sunnmørsposten til å markedsføre seg uansett flate. Vi får inn større og tyngre bedriftscaser som ser nytten, sier administrerende direktør i Sunnmørsposten AS, Kjell Slinning til Sunnmørsposten.
Overskuddet gjør at selskapet kan satse mer på journalistikken.
– Det siste året har vi ansatt egen debattjournalist, egen videojournalist, og de stillingene vi har latt stå vakante kan vi nå fylle opp og satse på mye tydeligere journalistikk enn vi kunne tidligere. Vi har også ansatt to nye nyhetsjournalister, forteller Relling Berg.