– Vi skalerer opp kommunikasjonen vår for å presisere at vi er i en sårbar situasjon, og at det kan bli kritiske tiltak dersom ikke alle blir med på dugnaden, sier kommunikasjonssjef i Vann- og avløpsetaten (VAV) i Oslo kommune, Jean-Yves Gallardo.

Oslo sliter med stor vannmangel: Slik jobber kommunen med kommunikasjonen for å få folk til å bruke mindre vann

– Vi ønsker ikke å legge restriksjoner på Oslos innbyggere, så dette er en påminnelse om at situasjonen er alvorlig. Og det vil i hvert fall vare fram til 2028, sier kommunikasjonssjefen i Vann- og avløpsetaten.

Publisert Sist oppdatert

Mandag sendte Oslo kommune ut en SMS-varsling for å informere om vannsparing i hovedstaden. I likhet med korona-SMS-ene benyttes samme retorikk med oppfordringen «Gjør det for Oslo».

– Jeg vil ikke kalle det krisekommunikasjon, men mer en bevisstgjøring og påminnelse om at vi er i en sårbar situasjon, sier kommunikasjonssjef i Vann- og avløpsetaten (VAV) i Oslo kommune, Jean-Yves Gallardo til KOM24.

Etter fire og et halvt år som kommunikasjonsdirektør i Unicef, gikk han over til VAV i april. Selv om han kommer fra en organisasjon med et stort samfunnsoppdrag, hadde han ikke sett for seg hvor stor og sentral kommunikasjonsrolle etaten hans befinner seg i akkurat nå.

– Vi kommuniserer med hele kommunenes innbyggere, men også resten av befolkningen om den sårbare vannforsynings situasjonen vi står i. Det er i mye større skala enn jeg hadde sett for meg, men samfunnsoppdraget er både spennende og viktig, og jeg kan skrive under på at det har vært, og vil fortsette å være hektisk med kommunikasjonsarbeidet i VAV.

Sårbare fram til 2028

I dag får 90 prosent drikkevannet sitt fra Maridalsvannet. Oslo kommune har fire tiltaksnivåer. I dag er vi fortsatt på nivå en.

– Men vi kan ikke si noe om når vi eventuelt beveger oss over på neste nivå. Det avhenger av flere faktorer, men en ting er sikkert, gjør vi ikke en innsats vil det bli nødvendig med tiltak, sier Gallardo bekymret.

Vannforsyningen varierer ut ifra hvor mye nedbør vi får, snøsmelting og befolkningens innsats til å spare vann.

– Grunnen til at vi sendte ut SMS-en mandag er at vi ønsker å utsette eventuelle tiltak så lenge vi kan. Vi ønsker ikke å legge restriksjoner på Oslos innbyggere, så dette er en påminnelse om at situasjonen er alvorlig. Og det vil i hvert fall vare fram til 2028.

Om seks år skal den nye vannforsyningen som Oslo kommune bygger være klar. Reservevannforsyningen skal være stor nok til å gi hele byen tilgang på rent drikkevann. Forsyningen bygges fra Holsfjorden ved Vefsrud i Lier kommune, og vil bli en 19 kilometer lang råvannstunnel gjennom Lier, Hole og Bærum til Huseby vest i Oslo.

– Mange har nok registrert at det har vært skrevet om Oslos vannmangel i mediene over en lengre periode, og det kommer nok ikke til å stoppe med det første. Norge og Europa opplever stadig mer tørke store deler av året, så derfor vil bevisstgjøring omkring vannsparing og vannmangel være sentrale budskap i flere år fremover.

Ikke nok med mediedekning

Oppskaleringen i VAVs kommunikasjon «skjøt» fart i januar.

– Det begynte med en pressemelding på starten av året, men mediedekningen i seg selv er ikke nok, og derfor så vi ingen annen mulighet enn å skalerer opp kommunikasjonsarbeidet.

– Skulle dere ønske at mediene gjorde mer?

– Ja, selvfølgelig. Det skal også sies at vi setter pris på mediedekning, men det har ikke så stor effekt som man skulle ønske. Og vi så under pandemien at det ikke er nok med pressemeldinger og pressekonferanser. Vi må kommunisere og involvere innbyggerne direkte, og erfaringene med SMS-varsling har lært oss mer om hva folk forventer. Det handler om tillit til myndighetene, og det har derfor endret hvordan myndighetene kommuniserer.

Gallardo mener folk har en større forventning om at offentlig kommunikasjon skal komme direkte til hver enkelt innbygger.

– Og derfor er SMS-varsling viktig og effektivt. Men i likhet med det som skrives i mediene, når vi ikke ut til absolutt alle på denne måten heller. Derfor skal vi jobbe videre med bevisstgjøringen rundt vannmangel.

Det vil fortsatt skje i form av pressemeldinger, tips og råd på kommunen og etatens hjemmeside og eventuelt nye SMS-varsler. I tillegg planlegges flere opplysningsfilmer og some-aktiviteter fremover, i samarbeid med byrået Los & co.

– Det finnes flere morsomme fun facts som ikke egner seg i en SMS, men derimot passer bedre i sosiale medier, samt hjemmesiden vår med tips og råd. For eksempel det å tisse i dusjen og at to tannpusser om dagen der du lar vannet renne i totalt to minutter, gir et vannforbruk på 19 liter vann.

Skal spille på fun facts

Kommunikasjonssjefen tror vannforbruket forklart i konkrete mengder og med visuelle virkemidler kan bidra til enda større bevisstgjøring.

– For meg var det i hvert fall et sjokk at det kan gå med 19 liter vann for å pusse tennene. Vi skal selvfølgelig ikke spare inn vann så vi risikerer at det går utover liv og helse, men slike fun facts tror og håper vi kan bidra til at folk tenker seg om et par ganger før man lar krana renne, velger den lille knappen for å trekke ned i do og korter ned tiden vi står i dusjen. Alle små tiltak teller i det store bildet.

VAV har også satt i gang en stor internkommunikasjon i Oslo kommune.

– Alle etater er oppfordret og informert om måter vi kan spare vann. Vi skal være et godt eksempel for befolkningen i Oslo.

Gallardo opplyser at i enkelte perioder vil fontener rundt i byen stoppes, Ruter skal vaske bussene sjeldnere og gate vasking vil reduseres. Dette er noen av sparetiltakene som settes i gang.

– Vi skalerer opp kommunikasjonen vår for å presisere at vi er i en sårbar situasjon, og at det kan bli kritiske tiltak dersom ikke alle blir med på dugnaden. Vi må faktisk gjøre det for Oslo.

Powered by Labrador CMS