Digitalredaktør i Sarpsborg Arbeiderblad, Tor Viskum, er medienes kontaktperson for pressetjenesten i Øst politidistrikt.

Reagerer på bruk av presseklienten: – Henger ikke på greip

Oversikten over tall fra presseklienten i hele Norge viser at Øst politidistrikt er i bunnsjiktet når det kommer til bruk. Politiet svarer at de ser at de fortsatt kan utvikle seg mer på området.

Publisert

Finnmark politidistrikt troner øverst på toppen i rapporterte oppdrag per 100.000 innbygger, mens Oslo er på bunn, viser en oversikt Medier24 har laget.

I perioden har det kommet inn ca. 4.000 rapporterte oppdrag. Av antall oppdrag er Sør-Øst politidistrikt i førersetet med 947 oppdrag fordelt på tre kategorier.

Digitalredaktør i Sarpsborg Arbeiderblad, Tor Viskum, er medienes kontaktperson for pressetjenesten i Øst politidistrikt. Han undrer seg over hvorfor Øst politidistrikt ligger på 11. plass i statistikken.

– Med store, folkerike områder og noen av landets største grenseoverganger (Svinesund, Ørje og Gardermoen) nekter jeg å tro at vi har færre hendelser enn for eksempel Møre og Romsdal, sier han.

Han stiller også spørsmål ved hvorfor det er så store forskjeller mellom Øst og Sør-Øst politidistrikt.

– Øst har litt flere innbyggere, mens politiet i Sør-Øst har over tre ganger så mange oppdrag. Dette henger ikke på greip. Jeg synes dette vitner om en underrapportering av hendelser i Øst politidistrikt, kommenterer han.

Nyhetsredaktør Erik Wold Aunemo i Tønsbergs Blad er medienes kontaktperson for pressetjenesten i Sør-Øst politidistrikt. Han forteller at de er fornøyd med presseklienten.

– Om jeg forstår tallene riktig, så er det her politiets operasjonssentral har mest å gjøre, og det gjenspeiles også i det de melder fra om. Så kunne vi alltids ønsket oss mer informasjon, og enda mer i det lukkede, gule feltet (kun for pressen, journ.anm.), men det ville jeg nok sagt uansett, sier Aunemo.

Erik Wold Aunemo i Tønsbergs Blad er medienes kontaktperson for pressetjenesten i Sør-Øst politidistrikt.

Han forteller at de har et felles skjema der redaksjonene kan melde fra når det er noe de ikke er fornøyd med, eller om det er noe de vil ha mer av.

Siden de startet med tjenesten i mars har det kommet 26 henvendelser i skjemaet, som han tar videre med politiet. De går hovedsakelig ut på at politiet ikke har lagt ut ting i presseloggen, at de har lagt ut for lite, eller at de ikke svarer på telefonen, ifølge Aunemo.

– Det er også flere positive tilbakemeldinger, blant annet på bruk av de gule feltet. Alt i alt så er vel kun 26 tilbakemeldinger på fem måneder et tegn på at folk er ganske fornøyde, sier han.

Faktaboks:

Medier24 har fått innsyn i rapporterte oppdrag fra pressetjenesten for perioden 20.08.24-20.09.24.

Oppdragene er fordelt i tre kategorier:

  • Publikumsrettet
  • Kun presse (gul)
  • Begge (grønn)

Innbyggertallene i politidistriktene er fra 2. kvartal 2024 og hentet fra SSB.

Mye frustrasjon

Tilbake til Øst politidistrikt og Viskum. I utgangspunktet er han positiv til initiativet. Han kaller det et godt hjelpemiddel - hvis det brukes etter hensikten.

– Der har politiet fortsatt en stor jobb foran seg, da vi opplever at presseklienten blir tatt altfor lite i bruk ved hendelser hvor den hadde vært nyttig. Det har vi en rekke eksempler på siden oppstarten vår i mars, sier han.

– Vi forstår at politiet trenger litt tid i en innkjøringsfase, men vi hadde trodd at den skulle vært brukt mer aktivt nå. 

Som mediekontakt får han tilbakemeldinger fra de forskjellige redaksjonene i distriktet. Ifølge ham er det mye frustrasjon blant mediene i distriktet over at politiet ikke rapporterer om hendelser.

– Frustrasjonen handler ikke bare om presseklienten, men om politiloggen generelt for Øst PD. Hendelser blir ikke meldt i loggen. Og dersom redaksjonene forsøker å komme i kontakt med Ops-en, så er dette tidvis vanskelig og iblant helt umulig, sier han.

– Jeg får ofte tilbakemeldinger fra redaksjoner om at de har observert hendelser, eller fått tips om dem, men det er umulig å nå politiet. 

Ser at de kan utvikle seg

Medier24 har forelagt kritikken og oversikten til Øst politidistrikt. Politiinspektør Jon Aasgaard er seksjonsleder av operasjonssentralen i distriktet.

– Vi har over tid jobbet med kommunikasjon – spesielt rundt de mindre hendelsene, og vi ser at vi fortsatt kan utvikle oss mer på dette området, sier han om kritikken fra Viskum.

Han forklarer at deres operasjonsledere vurderer fortløpende hvilke saker som skal kommuniseres ut i tjenesten, og på hvilken måte det skal gjøres.

– Vi kommuniserer for å forebygge og bekjempe kriminalitet, redde liv og begrense skade. Vi ønsker også å vise en bredde i de oppgavene som politiet står i og vise åpenhet, sier han.

Aasgaard forteller at de opplever generelt en god dialog med pressen, og at deres operasjonsledere benytter mye av tiden sin i kommunikasjon med pressen - spesielt i helgene.

– Er denne frustrasjonen som Viskum viser til ny for dere? 

– Vi er kjent med pressens ønske om et åpent og tilgjengelig politi. Vi forsøker å imøtekomme disse forventningene så langt det lar seg gjøre, og vi vil fortsatt jobbe for å utvikle oss på dette området.

Høy aktivitet

Sør-Øst politidistrikt svarer at de er et distrikt med høy aktivitet.

– Videre er det også slik at det gjennom distriktet går hovedfartsårer som kreerer flere hendelser. Distriktet er stort i omfang, noe som kan medføre at man har vinterhendelser i den ene enden av distriktet, mens man i den andre har hendelser til sjøs, forteller politiinspektør Frank Gran.

De er stort sett fornøyde med hvordan presseklienten funker, men de ser at av og til er pressen ikke helt fornøyd med informasjon fra politiet. 

Gran viser videre til henvendelser om at politiet om litt stanser publisering på X og vil kun forholde seg til politiloggen.

– Videre ser vi at enkelte medier fortsatt tar kontakt på telefon for å få mer informasjon i saker selv om politiet nettopp har lagt ut at man ikke har mer info, men vil oppdatere så snart man har dette, forteller han.

Dialogen med mediene er han stort sett fornøyd med, og forklarer at de er opptatt av å forstå hverandres roller og forståelse for hverandres oppgaver.

– Dog ønsker vi å påpeke at pressen har et selvstendig ansvar etter "vær varsom" dette kommenteres fordi vi av og til deler innhold som pressen selvstendig må verdivurdere. For eksempel dødsulykke der politiet klart informerer om at pårørende ikke er varslet, sier han.

– Lagt seg i selen

Kim Riseth er prosjektredaktør for Amedia i Trøndelag, men også medienes kontaktperson i politidistriktet.

Han forteller at de er jevnt over fornøyd med presseklienten, og påpeker at det er distriktet som har lagt ut flest oppdrag i det lukkede feltet for pressen.

– Det bekrefter det inntrykket vi har, at politiet i Trøndelag har lagt seg i selen for å gi pressen mer informasjon enn tidligere, sier han.

Kim Riseth, prosjektredaktør for Trøndelag i Amedia

Det har likevel vært enkeltepisoder der ting ikke har blitt meldt, blant annet i distriktene, ifølge Riseth.

– Det at terskelen for å melde saker i politiklienten må være lavere i små lokalsamfunn enn i byene er noe vi har tatt opp med politiet, og der er det nok fortsatt litt forbedringspotensial, sier han.

Tilbakemeldingene fra mediehus går stor sett på unntakstilfeller, ifølge Riseth, som opplever god dialog fra politiet og et ønske om å forbedre seg.

– Ett tema som har dukket opp er at vi ofte savner oppfølgingsinformasjon når det blir store hendelser, der kapasiteten på operasjonssentralen blir spist opp av selve hendelsen. Her kunne vi ønsket oss at politiet hadde ekstra ressurser å sette inn til å håndtere presseklienten i de tilfellene operasjonsleder ikke klarer det, sier han.

Medier24 har vært i kontakt med Trøndelag politidistrikt som ikke hadde anledning til å svare før denne saken ble publisert.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS