Oskar Westerlin og Kristoffer Kaayne Kaalsaas er begge store profiler på norsk TikTok. De bruker plattformen til å lage underholdning gjennom matlaging, vurdering av kjøleskap og bygge eget merkevare.

Slik har Kristoffer og Oskar blitt noen av landets største på TikTok: Nå vil Kristoffer starte egen religion

Oskar og Kristoffer er to av Norges største TikTokere, og har begge skapt et eget merkevare på kort tid.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2018 ble TikTok lansert. I Norge skulle det ta to år før den slo rot i befolkningen. Per dags dato er det over 1,2 millioner norske brukere, og 689 millioner brukere i hele verden.

Blant dem er Oskar Westerlin og Kristoffer Kaayne Kaalsaas, som begge har opplevd stor suksess ved å vurdere folks kjøleskap og lage mat.

Westerlin har over 275 000 følgere på TikTok, og har nylig vært vikar i den populære VG-serien Spårtsklubben. I flere år har han hørt på markedsføringspodkaster, og fulgt med på hva som er trender i sosiale medier. Det har gjort kontoen hans til en av Norges fremste kontoer.

– Jeg ganske glad i å kødde og showe, derfra tok jeg det til TikTok. Det skapte engasjement, som gjorde at det kontoen min tok av, forteller Westerlin til KOM24.

Raske og småfrekke kommentarer

Etter å ha testet ut appen i noen måneder, så han hvilke muligheter som lå i plattformen. Muligheten til å bygge en merkevare gjorde at han tok appen mer seriøst.

På kontoen med nesten 4000 TikToks lager han underholdning av alt fra et morsomt reklameskilt, reklame med skrivefeil, trening eller innhold i et kjøleskap. Han mener det unike med TikTok er at brukeren kan legge ut et innlegg uten å ha noen følgere, men så kan man ende opp med å gå viralt og få mange seere.

– Alt trenger ikke være så morsomt, men jeg prøve uansett å gjøre det underholdende. Mulighetene jeg får gjennom TikTok er utrolig spennende. Jeg har nylig vært vikar i Spårtsklubben. Der får jeg jobbe med store profiler, som igjen gir meg tilgang på innhold av høyere produksjonskvalitet.

Det er raske og småfrekke kommentarene som har blitt Westerlins merkevare. Han beskriver humoren sin som spesiell, med kreative ord og uttrykk.

I tillegg til å være vikar, har han samarbeidsavtaler med forskjellige bedrifter som følge av suksessen.

– Jo mer jeg vokser, og så lenge jeg klarer å holde meg relevant, kommer det flere forespørsler om samarbeid.

Nisjebasert algoritme

En annen som også har gjort det bra på TikTok er Kristoffer Kaayne Kaalsaas som er utdannet religionshistoriker. Med sine 210 000 følgere valgte han å slutte i barnehagejobben, og satset på TikTok. En ustabil, men spennende jobb.

– Høsten 2018 la jeg ut min første TikTok. I utgangspunktet skjønte jeg ikke helt hva det var for noe, og det var få på min alder som brukte appen. Men jeg oppdaget at innholdet jeg la ut traff et stort publikum, som ga et stort markedsføringspotensial.

– TikTok er nisjebasert. Derfor har jeg opprettet tre forskjellige kontoer. Algoritmene er utrolig spesifikk. Du kan ha videoer som kan flere millioner likerklikk, som en annen person ikke kommer til å se fordi det er en helt annen kategori en det vedkommende er interessert i.

– Jeg har tre forskjellige kontoer. Min første video ble lagt ut på humorkontoen, hvor jeg spilte på alderen min, at jeg var «gammel», og ikke visste hva et filter var for noe.

Etter å ha lagt ut sin første TikTok, brukte han ikke appen på en stund. Da han kom tilbake, hadde han fått flere tusen visninger og likerklikk.

– Da innså jeg at det var en plattform å hente noe på. Også hadde jeg en matblogg fra 2015 som jeg tenkte jeg kunne introdusere til plattformen.

For å se om de ville slå an, la han ut innholdet på humorkontoen. Men han fant raskt ut at det passet bedre inn på en egen matkonto.

Religion basert på konspirasjoner

At matkontoen slo an mener Kaalsaas handler om at han begynte en stund før TikTok ble overfylt av matkontoer, og lite konkurranse om seerne. I tillegg tror han det hjalp at korona også kom akkurat i det han begynte med matlagingen.

– Jeg forteller alltid hva jeg skal lage, men de får ikke se resultatet før slutten. Da må de se hele videoen, som gjør at jeg får lengre seertid. Det er også en fordel for algoritmene.

@kaaynelagermat

Sånn her lager du donuts 🍩🤤 en av de beste donutoopskriftene du får tak i! Takk meg senere.

♬ original sound - Munchies med Kaayne

I hver TikTok hvor han lager mat avslutter han alltid med uttrykket «Bon ape tit», på sin måte. Et uttrykk som har blitt hans merkevare på TikTok. Den siste kontoen han opprettet skal brukes til å skape enn ny religion.

– Jeg skal lage en religion, noe jeg ikke har sett noen andre gjøre før. Religionen skal være basert på forskjellige konspirasjoner, som at vi lever i en simulasjon og slike ting.

Dette kan høres skremmende ut med tanke på hvor skadelig konspirasjonsteorier kan være, men han påpeker at han alltid skal klargjøre at dette er et sosialt eksperiment. I tillegg skal følgerne får delta i oppbyggingen av religionen.

– Det kan nesten sammenlignes med et kunstprosjekt, for å vise hva en religion er. Poenget er at hvem som helst kan lage en religion, og hvem som helst kunne ha trodd på det. Men det er skummelt. Jeg er litt redd for hvor langt det kan gå, jeg vil ikke bli noe messias.

Rosa finlandshette

Selv en populær tiktoker som Kaalsaas kan ha tørkedager. Ofte er ideene til stede, men uoriginale. Da dropper han å laste det opp. Folk blir raskt lei når de ser det samme om og om igjen. Videre forteller han at folk var veldig aktive i starten, men nå har det dabbet av.

– Du har for eksempel Oskar Westerlin som laster opp masse innhold hele tiden. Men jeg klarer ikke ha den hyppigheten. Jeg poster kun når jeg har noe jeg føler er verdt å se.

Nå venter han på en rosa finlandshette som datteren skal bruke.

– For å få et annet innhold, tenker jeg å ha med datteren min på noen TikToks. Jeg ønsker ikke å vise ansiktet hennes, men jeg tenkte det hadde vært kult å ha henne med for å lage noen matretter.

– Jeg vet at jeg ikke kan lage mat-filmene for alltid. Planen er å komme meg bort fra TikTok, og heller prøve meg på andre plattformen som TV. På TikTok må du alltid være relevant, og uansett hvor mange følgere du har.

I september i fjor inngikk han en avtale med bokforlaget Frisk for å lage en kokebok.

Powered by Labrador CMS