I 87 år har Halden Arbeiderblad stått like trygt som Fredriksten festning. Så kom aviskrigen til byen. Og resten av Østfold
- Den gamle giganten har hatt godt av å våkne, mener Halden24-gründer Rainer Prang. Nå blir Amedias lokalaviser i fylket utfordret av dugnadsgjenger, tidligere kolleger - og pressestøttekongen Dagsavisen.
Det har alltid vært mange aviser i Østfold - fylket som har æren av å huse Fredriksten festning.
Den som ble beleiret hele seks ganger, men aldri inntatt.
Og for de gamle avisene har situasjonen også vært slik.
Ja, det har kommet små gratisaviser og magasiner som har tatt sin del av annonsemarkedet og lesere, men de har aldri virkelig truet de ærverdige avishusene i nevneverdig grad.
Før nå.
For på bare ett år har alle de store avisene fått konkurranse om kjappe nyheter, arrangementer og sport.
Én etter én har små dugnadsnettsteder funnet sin nisje og de går rett i strupen på de store mediehusene - og lykkes.
Fredriksstad Blad og Demokraten utfordres av Fredrikstad24.no, HaldenArbeiderblad er i sylskarp konkurranse med Halden24, Sarpsborg Arbeiderblad merker konkurrenten Sarspborg24 - og Moss Avis møter konkurranse fra Dagsavisens lokalkontor under navnet Moss Dagblad.
Og etter denne rekka av lokale nettsatsinger, etablerte på toppen av det hele Dagsavisen seg i fylket med sonet Østfold-utgave som kommer ut hver dag med 8-10 sider lokalstoff.
Totalkrasj i Halden
Halden er Norges eldste industriby. Den har vært dominert av Det norske Arbeiderparti - og partipressen, opplyser flere fagkilder.
Her har storebror Halden Arbeiderblad satt dagsorden og bestemt hva haldenserne skal snakke om siden 1929.
Tette bånd mellom fagbevegelsen, Arbeiderpartiet og avisa har ført til at Halden Arbeiderblad kalles Pravda på folkemunne i byen, ifølge boken «Gud hjelpe oss!» av Ivar Andenæs, som tar for seg makt og medier i Halden.
Nettopp disse historisk tette båndene har ført til behovet for nye medier, forteller tidligere NRK-journalist Rainer Prang, som i november i fjor startet Halden24.
– Halden Arbeiderblad er passive, de er åpenbart late og de har hatt monopol alt for lenge. Den gamle giganten har hatt utrolig godt av å våkne opp, sier han.
Det startet med en liten Facebook-avis. Og nå har han snart 1000 flere følgere på Facebook enn konkurrenten.
Ifølge Prang selv var det 83.000 unike brukere på Halden24.no fra oppstarten 29. desember 2015 til september i år.
Nå er han over på ny nettside, etter at de inngikk avtale med Dagsavisen.
Prang har i årevis hatt et - mildt sagt - anstrengt forhold til Halden Arbeiderblad.
Han mener at avisa har drevet med løgner og bedrag i mange år der de har dysset ned dårlige saker mot Arbeiderpartiet og hauset opp småsaker som har vært dårlig for de andre partiene.
60-åringen tok sluttpakke fra NRK i fjor, hvor han i over 20 år har fulgt saker fra Halden.
Han sier at han har irritert seg over at den gamle arbeideravisa aldri har omstilt seg og peker på at avisa var i sorthvitt mye lengre enn andre aviser, de kom ut på ettermiddagen til nylig – og mener at de har hatt en klubb og et trykkeri som har fått dominere drifta.
Han mener at dette - og mangel på fornyelse - har vært ødeleggende for avisa.
– Jeg har aldri lagt merke til at de har omstilt seg eller snudd seg i HA-redaksjonen. Hadde jeg blitt spurt om å ta over som redaktør i HA, hadde jeg sagt ja, men under den forutsetningen at alle som jobber der får sparken.
– Man må være sulten og engasjert utover det vanlige, ellers har du ikke noe i denne bransjen å gjøre. Jeg tror ikke de overlever denne mediekrisen, sier han.
Prang er åpen på at det er nettopp disse tingene som gjør at han startet avis - i opposisjon mot HA. Daglig legger han ut flere saker - alt fra pressemeldinger til småsaker og lengre reportasjer.
– Dette startet på dugnad og det drives fremdeles på delvis dugnad. Også er det veldig gøy å se at vi vokser, at folk tipser oss og at vi blir lagt merke til byen. Nå er vi også større enn konkurrenten i sosiale medier og det er jo moro, ler han.
– Hvordan går dette rundt økonomisk?
– Dette er frivillig og det tas nesten ikke ut lønn. Men vi har fått en god avtale med Dagsavisen, sier Prang.
Den gamle arbeider fornyer seg
Halden Arbeiderblad, med sin snart 90 år lange historie, har vært nummer-én avisa i Halden i svært lang tid.
Siden gullalderen på 90-tallet er opplaget halvert, men de digitale abonnentene har økt betydelig, slik mange andre Amedia-aviser har opplevd det siste året.
Redaktør Hans-Petter Kjøge i HA sier de har gjort store endringer siden den gamle partipressa og synes det er urettferdig at den ferske konkurrenten prøver å opprettholde et bilde av HA som en politisert Ap-avis.
Redaktøren mener dessuten det har vært sunt for HA å få litt frisk blod i mediemangfoldet.
– Inntil for ett år siden hadde vi knapt konkurranse i Halden, bare litt fra NRK Østfold, men knapt noe. Den siste tiden har det dukket opp to nye aktører og det er egentlig fint, det er sunt for oss og trigger oss i nyhetsformidlinga, sier Kjøge.
– Det er lett å bli litt sedat og i litt for stor grad planlagt. Vi kastet oss aldri rundt på saker så mye som vi gjør nå - det er bra, skyter inn nyhetsredaktør Morten Ulekleiv, som kom fra VG i 2013.
– Halden24 er større enn dere på sosiale medier nå. De representerer en ikke ubetydelig konkurranse?
– Nei, sånn sett er de en betydelig konkurrent, men de selger jo ikke noen annonser. Vi merker det ved at vi blir mindre eksklusive - for før var det bare Halden Arbeiderblad.
– Dette er en by med 30.000 innbyggere og det er plass til flere enn oss. Jeg er ikke irritert på at vi har fått en konkurrent, fortsetter Ulekleiv.
I tillegg til Halden24, har en aktør ved navn Kandusi.no etablert seg. Først som en kulturaktør, men siden oppstarten har de utviklet seg til å ta inn debattstoff og nyheter.
Sjefredaktør Kjøge i HA mener at konkurransen ikke har hatt noen negativ effekt på dem.
– Vi føler oss ikke truet av noen av disse konkurrentene, vi har ikke merket dette på bunnlinjen eller leserutviklinga, vi har ikke merket det på abonnementsutviklingen. Det forteller oss at Halden Arbeiderblad er en sterk merkevare her fremdeles, sier han.
Ulekleiv og Kjøge har altså ingen planer om å være på defensiven. De jobber hele tiden med å bli raskere og flinkere.
Men samtidig som de ønsker konkurransen velkommen, har de noen kritiske spørsmål til det som har skjedd.
– Det som er prinsippielt utfordrende er at det ikke blir konkurranse på like vilkår, når du har en aktør som Halden24 som markedsfører seg som en dugnadsavis, og virker å være tydelig på at årsaken til at de startet prosjektet er å gå i opposjon til HA.
– De ønsker å gå oss i næringa - samtidig er det ingen der som får betalt, men alle som jobber der lever jo av noe.
Redaktøren er kritisk til det han kaller for konkurransevridning fra statlig hold.
– Halden24 har inngått et samarbeid med Dagsavisen, som får pressestøtte. Den avisa gir dem tilgang på et helt annet kommersielt nettverk og distribusjon, men dette er jo drevet fram av pressestøtte.
- Redaktøren i Halden24 har sovet i timen siden 2009
HA-redaktør Hans-Petter Kjøge svarer også skarpt på den harde kritikken fra hans nye konkurrent, Halden24 og Rainer Prang:
– Prang har åpenbart ikke fått med seg hva som har skjedd med HA siden 2009. Vi har fått nye eiere, sorthvitt-bildene er borte for lengst, vi har byttet produksjonssystem, satset betydelige ressurser på nett og har måttet tilpasse oss markedet i tøffe tider, men vi har gode resultater å vise til.
– Jeg synes det er trist at redaktøren i Halden24 har sovet i timen helt siden 2009. Formålparagrafen vår er endret, vi har nytt eierskap og jeg garanterer overfor alle at det er ingen som helst bånd mellom oss og politiske miljøer. Snart er det bare Rainer Prang som ikke har fått det med seg, sier Kjøge - og fortsetter:
– Til det med at vi er late og at han ikke ville takket ja til jobben med mindre alle fikk sparken, vil jeg si at hos oss er alle 100 prosent arbeidsføre og jeg tror det er liten sjanse for at Prang noen gang blir redaktør i HA. Til det er han for gammel.
Et dugnadsprosjekt - med pressestøtte i ryggen
Når Rainer Prang får høre Kjøges utspill, svarer han tilbake.
Og bekrefter også åpent at han selv ikke tar ut lønn, men lever av andre ytelser:
– I 30 år har jeg hatt en kronisk, revmatisk sykdom, som gjør at jeg ikke kan jobbe fulltid. I 15 av disse har jeg fått ytelser fra NAV, fordi jeg ikke kan jobbe fullt ut, sier Prang.
– Halden24 gjør jeg frivillig, sammen med andre mennesker her i byen, som ikke får noe lønn, men som er engasjert i byen sin. Dette gjør vi for lokalsamfunnet Halden.
Halden24 og de andre lokale østfoldnettstedene inngikk tidligere i år et samarbeid med Dagsavisen. Med egne merkevarer på nett, og en felles, sonet papirutgave som Dagsavisen Østfold. Dagsavisen får over 40 millioner kroner i pressestøtte hvert år, men det gjør ikke konkurransen spesiell, mener sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen:
– Jeg kan ikke se at vår tilstedeværelse er annerledes enn at VG tidligere hadde et lokalkontor i Fredrikstad eller at en annen pressestøttemottaker som Klassekampen har det i Trondheim, uten at det er kommet denne type kritikk der.
– Dagsavisen er ikke en ny aktør i markedet, men ei riksavis som tror at det er bra både for oss og for mediemangfoldet om litt mer journalistikk kan produseres utenfor Oslo. Derfor prioriterer vi Østfold litt mer enn før. Det som er annerledes er at vi i tillegg til å lage egne Oslo-sider, slik vi og enkelte andre riksaviser alltid har gjort, nå også produserer journalistikk og egne sider fra andre byer utenfor hovedstaden, sier Lysholm.
Og legger til:
– Det mener jeg er helt i tråd med pressestøttens formål om å bidra til flere stemmer og mer meningsbrytning enn det ellers ville vært i det offentlige rom, og definitivt også på linje med politikernes ønske om mer innovasjon i mediebransjen).
Bilær og båtær og avisær
I plankebyen har Fredriksstad Blad fra 1889 vært den dominerende aktøren i en mannsalder.
Sammen med den gamle konkurrenten Demokraten, har de konkurrert om å være best på fotballklubben Fredrikstad og nyheter for byen med 80.000 innbyggere.
Men for ikke lenge siden kom enda en aktør på banen. Fredrikstad24.no er heleid av Dagsavisen og skal være en utfordrer på nyheter, sport og kultur i byen.
Journalist Martin Næss Kristiansen er en ekte patriot og elsker byen sin.
Selv har han jobbet Norge rundt - i redaksjoner Mandal og Moss, for Hamar Arbeiderblad og Fredriksstad Blad - og nå Fredrikstad24.
Nettopp det at han kjenner byen og den gamle avisa, gjør at forholdet mellom de ulike aktørene er rimelig godt - spesielt hvis man sammenligner med de i Halden.
– Jeg kom akkurat nå fra FFK-trening (fotballklubben i byen) nå og der var Fredriksstad Blad med fire mann. Det sier seg selv at jeg ikke kan slå en hel sportsredaksjon, men vi kan gjøre det på vår måte ved å finne kreative vinklinger.
Kristiansen innrømmer at han har et godt forhold til sine gamle kolleger i F-B og at det spesielt utkrystalliserte seg i dag.
– Jeg har jo jobba der og dette er beviset på at de behandler lillebror bra: Tilfeldighetene skulle ha det til at vi begge bomma på hvor FFK skulle ha trening og jeg var der uten bil. Jeg fikk da haike med Fredriksstad Blad. Det er et hyggelig klima, smiler han.
Dagsavisen med egen Østfold-utgave
I samme lokale - bare et steinkast fra det svære bygget til Fredriksstad Blad - sitter reportasjeleder Elisabeth Skovly i Dagsavisen Østfold. Det er hun som har fått ansvar for å sy sammen avisene Fredrikstad24, Sarpsborg24, Halden24 og Moss Dagblad til en papiravis.
Dette har hun gjort siden 3. september.
De seneste åra har avisen kommet ut som Dagsavisen Moss Dagblad med noe lokalt innhold, men etter «navnebyttet» er dette noe blitt til 8-12 daglige sider lokalt stoff. Skovly beskriver avisa slik:
– Vi sitter i hver vår by, også samler vi det i en fylkes- eller regionavis. Vi har lokale sider, pluss nasjonalt stoff i miksen. Noen ganger er det lokaldebatt, andre ganger helgeguide eller kinoguide. Jeg liker å si at vi er en riksavis med noe lokalt i tillegg. En hybrid, om du vil.
På nett er samtlige av satelittene nå under samme paraply som Dagsavisen.no, med egne sider.
– Vi er ikke i direkte konkurranse med lokalavisene, for vi prøver å løfte blikket og se på Østfold. Det skjer for eksempel mye viktig i fylkeskommunen som vi prøver å holde et øye med, sier Skovly.
– Vi ser at vi har knappe ressurser på hvert kontor, men med det samarbeidet vi har, fremstår vi som ganske innholdsrike likevel. Det er mye fellesstoff i Østfold: Flyplass, E6, jernbane, sykehus og grenseovergang, for å nevne noe. Disse sakene går like godt i Sarpsborg som i Moss.
Storebror følger med
Nyhetsredaktør Jon Jacobsen i Fredriksstad Blad tar imot Medier24 på kontoret sitt.
Gjennom vinduene på bygget kan man se ned på utfordreren. Jacobsen tar det ikke med ro for tiden.
– Vi har havnet i en situasjon som vi må ta på alvor, det er det ingen tvil om. For vår del handler det om at vi må være enda mer fram i skoa. Vi kan ikke glippe på noe av det som vi ser er viktig for oss i dag.
Han mener å legge merke til at Fredrikstad24 satser tungt på sport og byens fotballag Fredrikstad FFK. Jacobsen vet at det blir godt lest og er veldig obs på at teamet hans ikke skal slippe seg ned på dekningen av klubben.
Samtidig frykter han ikke konkurransen.
– Vi ser jo at de er der, men i hvilken grad de klarer å utfordre oss i det lange løp, det synes jeg er vanskelig å se nå. Men vi har respekt for dem og tar de på alvor, det gjør vi.
– Nå har kanskje ikke Fredrikstad vært en by med spesielt mange aviser. Vi har hatt noen gratisaviser, men det er kanskje andre steder i landet hvor det har vært mer konkurranse. Det kan jo tenkes at noen mener at det finnes enklere byer å ta enn Fredrikstad, hvor F-B har en solid nummer én-posisjon, sier han.
Med 122 millioner kroner i omsetning og drøyt 20 millioner i driftsresultat for 2015, er det fortsatt styrke i Fredriksstad Blad. Men også her har det vært store kutt de senesta åra, og konkurransen gjør det ikke lettere å være Østfoldsstørstemediehus.
– Vi følger med fra dag til dag, og vi har en solid posisjon som vi ikke har tenkt å gi fra oss. Det gjelder bare å være på alerten og levere hver dag, så skal vi vise at vi, med våre ressurser, fortsatt skal være det solide nummer én-alternativet i Fredrikstad, sier Jacobsen.
Fredriksstad Blad er også blant avisene som lykkes meget godt på brukerbetaling for tida - noe Medier24 omtalte tidligere i år. Avisa har nå 18.000 betalende abonnenter, hvorav 5000 er heldigitale.
– De er en gigant og «vi» er bare meg
Siden 1929, med unntak av krigsårene, har Sarpsborg Arbeiderblad vært det foretrukne valget i byen.
Men i februar 2015 kom utfordreren Sarpsborg24 på plass med redaktør Morten Øby i spissen.
Øby er en erfaren pressemann og kom fra Amedia-eide Akershus Amtstidende. Han vil derimot ikke kalle seg noen konkurrent til SA:
– Jeg ser ikke på Sarpsborg24 som en konkurrent til SA, det sier seg selv. De er en gigant og vi er bare meg, ler han og skyter inn:
– Sarpsborg Arbeiderblad er en bedrift som omsetter for 80 millioner kroner og er en institusjon i byen. Jeg er ingen konkurrent, men kanskje et supplement? En stemme til, kan vi kanskje si.
Han fokuserer på å lage nyhetssaker om oppvekst og utdanning, krim, kommune, helse og ikke minst eliteserielaget Sarpsborg 08, for å nevne noe.
– Målet mitt er å kjøre på videre og skape en arbeidsplass som går rundt - så er det å ansette en journalist til. Akkurat nå er det ingen økonomisk gullgruve, men det er jo planen. Hadde jeg talt hva jeg tjener i timen på dette, hadde den vært rimelig lav, for å si det mildt, sier han spøkefult.
Øby livnærer seg også som tekstforfatter og er ofte i kontakt med bedrifter som sier at de kan være villig til å betale for innholdsmarkedsføring - noe som vil bety en annen kommersiell drift enn i dag, hvor han har bannerannonsering.
– Jeg får noen forespørsler på det, så vi får se hva som skjer fremover.
– Har du merket noen forandring på Sarpsborg Arbeiderblad etter du kom?
– Jeg tror at de skjerper seg med konkurranse og ser at dette er sunt for dem. Det blir litt sånn det store tankskipet og den lille robåten. Det er enklere å snu seg rundt for meg og det er en kjempefordel. Jeg trenger jo ikke å tenke på arbeidstidsbestemmelser for eksempel.
Nå som Dagsavisen har kommet inn i prosjektet, håper han å bære frukter av det etter hvert. Ennå er det ikke mange kronene som drypper ned på Øby, men noe er det.
– Jeg ser positivt på framtiden og har som overordnet mål at dette skal være mulig å leve av innen tre år. Sånn sett, ligger vi godt an.
Det store tankskipet
I byen er det allerede noen gratisaviser som tar penger fra annonsemarkedet. Men det er ingen som slår Sarpsborg Arbeiderblad når det kommer til medieøkonomien i byen.
Sjefredaktør Bernt Lyngstad sier til Medier24 at det alltid har vært sterk konkurranse i mediemarkedet i byen.
I så måte har de vært vant til å dele kaka med nærradioer, magasiner og gratisaviser.
– Det nye er at vi har fått større konkurranse på det digitale. Det var litt nytt for oss i det Sarpsborg24 ble lansert. Det gjorde oss veldig opptatt av å befeste vår posisjon som den største aktøren i byen - også digitalt.
– Har dere merket noe til konkurransen på bunnlinja?
– Jeg kan ikke si at jeg har opplevd noen nedgang på noe hos oss. Heller ikke på markedssiden får vi spørsmål om lavere priser på grunn av konkurranse.
– Vi er i en posisjon der vi er større enn alle andre digitalt og hvor vi får stadig flere abonnenter på nett. Vi har flere abonnenter nå enn vi hadde på samme tid i fjor, slik det er for mange Amedia-aviser.
– Hva tenker du om Dagsavisen Østfold og det prosjektet?
– Det blir spennende å få en konkurrent som er dagsavis og ikke bare måneds- eller ukeavis. Det er forholdsvis nytt for oss. I den korte tiden de har holdt på, har vi ikke merket noe spesielt til det. De lokale nyhetene der, er stort sett saker som har ligget på nett og det er mye gjenbruk, sier Lyngstad.
Sjefredaktøren sier han er positiv til konkurransen og at det holder han og laget hans skjerpet.
Han merker ikke noe til knivingen, som kanskje andre gjør i Østfold for tiden.
– Det har sikkert vært noen saker her i Sarpsborg der vi har ryket i tottene på hverandre, men det skal være litt temperatur. I det store og hele er dette en del av hverdagen og en påminnelse om at vi må være skjerpet, forteller han og legger til:
– Jeg opplever Morten Øby som en profesjonell og seriøs journalist og har ikke noe problem med det han har levert. Det gjør det kanskje enklere for oss, sier han.
LES OGSÅ flere saker om konkurransen i Østfold og avisene i fylket: