- Jeg tror nøkkelen er mye lokalt stoff. Reportasjer om folk i nærmiljøet. Og innhold som gamle bilder og sånt, sier Tom Erik Nilsen (16) på telefon til Medier24.
Han er redaktør i superlokale Kronstadposten i Alta, en liten bydel i Finnmarks største by.
På dagtid er Tom Erik skoleelev på byggfag. Men flere ettermiddager i uka jobber han hardt med å skrive, fotografere og redigere ukas avis. Og mange vil lese avisa:
Ifølge egne tall, utgjør abonnement og løssalg nå et opplag på tusen eksemplarer!
LES AVISA HER: Med tillatelse fra redaktør Tom Erik, kan du her laste ned årets andre utgave av lokalavisa, med 44 sider lokalavis: Kronstadposten 2-2015
Begynte i det små
Det hele begynte som et hobbyprosjekt i april 2010, sammen med noen kamerater.
- Vi satt og tenkte vi skulle lage en avis, hentet noen nyheter og limte sammen. Det var på en tirsdag og på en fredag. Og så lagde vi avisa neste fredag igjen. Og så…, forteller Tom Erik.
Siden har han laget flere hundre eksemplarer av avisa. Prosjektet er flere ganger omtalt av nordnorske medier.
Og et opplag på 1000 eksemplarer er intet mindre enn imponerende. Særlig med tanke på at det trolig er flere antall aviser enn det bor mennesker i bydelen Kronstad.
- Men det er folk i hele Alta som har den. Til og med i Sverige og Oslo. Enten får de den i posten, eller på pdf, sier Tom Erik Nilsen til Medier24.
Avisa selges nå også i løssalg i to Coop-butikker, to Rema-butikker, på Joker, Ica og Statoil.
Ordentlig avis
Tom Erik gjør hoveddelen av jobben selv, men får hjelp av noen kamerater, og fra pappa og hans firma Fagtrykk Idé. Der trykkes avisa i en stor kopimaskin, i A4 og ferdig stiftet.
Og når man blar i pdf-utgaven, er det etter fem år blitt en ordentlig innholdsrik avis. Her er lokale nyheter, notiser, mange bilder, tegneserier, og quiz. Det er næringsliv, sport og reportasjer.
Og mye annonser! Med en helsidepris på 1875 kroner konkurrerer Tom Erik nok greit ut både Altaposten og Finnmark Dagblad.
Men han får ordentlig betalt fra abonnentene: 80 kroner per måned tilsvarer 960 kroner, mer enn de fleste ukesaviser i Norge får ut av markedet.
En enkel nettavis på Kronstadposten.no har han også, hvor noe av stoffet legges ut. Og ikke minst en aktiv facebook-side.
- Det er jo krise i de fleste norske aviser nå. Merker du noe til det?
- Ja, jeg følger jo litt med og har lest om det. Men jeg har mest fokus på mitt eget. Og her merker jeg ingen krise!, sier Tom Erik.
Planlegger framtida
Når det tar mye tid med avisa, er det godt med både suksess og gode tilbakemeldinger. Det er viktig for 16-åringen.
- Ja, det er kanskje det artigste for meg. At folk liker avisa, vil lese den og synes det er godt innhold i den, sier Tom-Erik.
Han vil ikke si så mye om omsetningen til Kronstadposten, men både opplaget og annonsemengden forteller om at dette begynner det å bli litt penger av.
Og da tenker man naturlig nok på hvordan framtida skal bli.
- Jeg går byggfag nå, og får se til sommeren hva jeg gjør videre…
- Hvis opplaget passerer 1000 i snitt for 2015, kan du jo søke om pressestøtte og få flere hundre tusen kroner i ekstra inntekter. Er det aktuelt?
- Ja, vi har tenkt litt på det. Da vil det selvsagt bli noe helt annet å lage avisa. Så vi holder på med dette, men vi er ikke sikker på hva som skjer videre, sier Tom Erik Nilsen nøkternt.
Den som leser, får se. Medier24 gleder seg i hvert fall til å bringe neste oppdatering om det superlokale avisprosjektet en dag!
- Fantastisk å lese sånne gode nyheter
Det sier generalsekretær Rune Hetland i Landslaget for Lokalaviser til Medier24. Hetland organiserer de fleste av landets minste aviser, der noen av medlemmene er omtrent på Kronstadpostens størrelse i opplag.
- Ja, det er fantastisk for vår bransje å lese sånne gode nyheter. Det forteller om en optimisme, og det er flott å se unge som tar fart - og får så mye ut av det, sier Hetland.
- Det er rett og slett inspirerende, og viser at det er grunn til håp, tro og optimisme. Det skal vi ta med oss gjennom kritiske tider for bransjen. At folk har lyst til å skrive og få fram ting i lokalmiljøet, det er et positivt tegn, legger Hetland til.
Kronstadposten gjør suksess i en by med to store aviser; lokalavisen Altaposten, og regionavisen Finnmark Dagblad. At en tredje avis kan lykkes så godt i dette opplaget, imponerer de fleste. Også LLA-sjefen.
- Bør denne suksessen være en liten vekker for etablerte medier?
- Nå har jeg ikke studert produktet veldig nøye, og vet ikke hvilken hjelp han har. Men det er klart: Det er alltid en vekker, når en ny konkurrent kommer opp. Gjør du ikke godt nok arbeid, vil det skje. Det handler rett og slett om at en lokalavis må gjøre en god nok jobb for innbyggerne sine, sier Hetland.